Jest to podstawowe pytanie przed, którym staje każdy amator. Serwis Trial Amator zbiera listę podstawowych kosztów związanych z rozpoczęciem uprawiania Trial'u. Podpowiadamy co ile kosztuje oraz jakie wydatki trzeba zaplanować w budżecie.
Trial to najtańszy Off-road
Na początku warto zaznaczyć, iż trial jest najtańszym sportem Off-road ale nie jest to sport, aż tak tani jak piłka nożna czy fitness. Przedstawiamy spis akcesoriów oraz sprzętu potrzebnego do uprawiania Trialu amatorsko. Jeśli osoba zainteresowana będzie dodatkowo chciała uczestniczyć w zawodach koszty zwiększą się.
Nasza ekipa w momencie pisania tej publikacji uzbraja się w potrzebny sprzęt i akcesoria. Ceny podane, są cenami które my zapłaciliśmy za sprzęt dobrej klasy jednocześnie postanowiliśmy oszczędzić na tych elementach, które nie muszą być najlepszej jakości. Warto też zwrócić uwagę, że elementy odzieży czy materiały eksploatacyjne w Trial zużywają się dużo wolniej aniżeli w enduro czy motocross'ie. Nie da się tych trzech sportów porównać jeśli chodzi o wydatki. Trial jest tu wielokrotnie tańszy!
Przykładowo opony w motocyklach motocross powinno się wymieniać w jeździe amatorskiej co 1-2 intensywne treningi oraz nowy komplet opon co zawody. W Trialu komplet opon do nauki amatorskiej powinien wystarczyć na 2-3 sezony! Buty i kask również kupujecie na 2-3 sezony. Rękawiczki zużywają się szybciej czyli dwa komplety na sezon. Na końcu artykułu zrobimy roczny koszt utrzymania motocykla używanego amatorsko.
Odzież ochronna
- kask tiral - 950zł
- rękawiczki - 150zł
- żółw czyli ochrona pleców - 90zł
- buty - 1000zł
- bielizna termoaktywna - 350zł
Opcjonalnie
- komplet odzieży wierzchniej czyli bluza i spodnie do trial - 650zł
- ochraniacze na kolana i łokcie - 400zł
Materiały eksploatacyjne
- komplet opon - 900zł
- olej do skrzyni 1l - 75zł
- olej do paliwa 1l - 75zł
- smar do łańcucha - 80zł
- stołek motocyklowy - 110zł
Zakup motocykla używanego
Kupując motocykl używany, należy poszukać maszyny z pewnego źródła np. z komisu dystrybutora. Motocykl 2 letni powinien kosztować pomiędzy 14,000zł a 17,000zł. W tej cenie kupimy motocykl w dobrym stanie, z pewnego źródła a jednocześnie koszt pierwsze remontu po zakupowego nie powinien być droższy niż 1000zł.
Należy tutaj również powiedzieć, iż często pojawiające się oferty na znanych portalach aukcyjnych na modele używane w cenie 5000zł mogą prowadzić do zakupu motocykla wymagającego bardzo dużego wkładu finansowego w remont.
Motocykl Trial jest maszyną wyczynową przeznaczoną w zamyśle producenta do udziału w zawodach. Nie jest istotne czy mówimy o motocyklu o pojemności 125ccm czy 300ccm oba motocykle przeznaczone są do wyczynowej jazdy sportowej. Co nam to mówi? Producent przewiduje, iż motocykle te będą serwisowane zgodnie z zaleceniami oraz wytrzymałość nie jest tak istotna jak same możliwości motocykla. Musimy się spodziewać, że część elementów eksploatacyjnych będzie się szybciej zużywać niż w motocyklach turystycznych.
Ale spokojnie, motocykle Trial są najwytrzymalszymi maszynami wśród motocykli Off-Road. Wynika to nie z jakiś kosmicznych materiałów a ze sposobu używania podczas pokonywania przeszkód. Motocykle te w krótkich momentach są utrzymywane na wysokich obrotach a standardowa jazda jest bardzo powolna. Taka praca podczas zawodów sprawdza się wyśmienicie w motocyklach 2T (2 suwowych). Nie należy się ich tutaj obawiać. To naprawdę wytrzymałe maszyny, które w rękach amatora wytrzymają kilkanaście sezonów nim przyjdzie czas "remontu silnika". Tutaj koszty części również są tańsze niż w motocyklach MX lub enduro.
A więc ile kosztuje Trial?
Poniżej przedstawiam spis kosztów jakie ponieśliśmy na początku naszej przygody z Trialem. Pozwolą one cieszyć się nam przez kolejne 2-3 sezony bez obaw o motocykl oraz z pełnym osprzętem, który również wytrzyma 3 sezony. Poniżej przedstawiamy również przykładowe koszty dla Motocross'u by porównać je w odniesieniu do sportu.
TRIAL Motocyklowy - koszty + opis
- Motocykl Sherco ST 300 / 2014 - 14500zł
- Serwis pozakupowy - 1000zł
- Olej MILS do skrzyni biegów 1l - 75zł (starczy na 2 wymiany oleju co 20l spalonego paliwa - dla amatora ok 1-2butelek na sezon)
- Olej IPONE do mieszanki paliwa dla silników 2T 1l - 75zł
- Olej IPONE do filtra powietrza - 60zł
- Smar do łańcucha IPONE - 80zł (starczy na 1-2 sezony)
- Kask HEBO Zone 4 - 950zł (wystarczy na 3-4 sezony)
- Buty SIDI Trial Zero - 1000zł (wystarczą na 3-4 sezony)
- rękawiczki - 150zł
- żółw czyli ochrona pleców - 90zł
- bielizna termoaktywna - 350zł
RAZEM: 18330zł
Motocross - koszty + opis
- Używany motocykl 250ccm 4T z 2014 roku - 17,500zł (średnia cena z portalu Allegro)
- Serwis pozakupowy - 2500zł (raczej na 90% wymiana opon + pełen serwis po zakupowy)
- Olej do skrzyni biegów 1l - 75zł (wymiana co 2-3 treningi przy jeździe amatorskiej lub co trening przy jeździe pro)
- Olej IPONE do filtra powietrza - 60zł
- Licznik motogodzin - 150zł (w używanym motocyklu może już być zamontowany)
- Smar do łańcucha - 80zł (starczy na 1-2 sezony)
- Komplet opon 400zł (średnia półka cenowa np. opony Mitas zmiana co 2-3 treningi)
- Dobrej klasy kask ochronny - 1700zł
- Dobrej klasy buty mx - 1700zł
- Gogle dobrej klasy - 200zł
- Zbroja - 650zł
- Ochraniacze nóg (szyny) - 4000zł
- Odzież mx komplet - 1200zł (na 1-2 sezony)
- Rękawiczki mx - 150zł (zużywają się szybciej niż w Trial'u)
RAZEM: 29965zł
Uwagi do motocykli Motocross
UŻYWANIE: W sezonie opony wymienimy kilkukrotnie (nawet 10 razy, przy dużej liczbie treningów)! Przeglądy oraz serwisy w motocyklach MX są wykonywane praktycznie co 1-2 treningi. Motocykle te pracują na dużo wyższych obrotach i przeciążeniach aniżeli motocykle Trial, stąd przeglądy jak i remonty są dużo częstsze. Może się zdarzyć, iż w ciągu 1 sezonu będzie obowiązkowy remont silnika w cenie 2500-3000zł
Jeśli wymianę opon ograniczymy do 3 kompletów rocznie (mała liczba treningów) dodatkowo do kwoty należało by doliczyć 1200zł na opony. Z rozmów z początkowymi zawodnikami, rocznie wymienia się 5-6 kompletów przy jeździe amatorskiej.
Koszty eksploatacji motocykli motocross: https://www.youtube.com/watch?v=qzDP4BTUddg
UWAGA: wybraliśmy ochraniacze bardzo dobrej jakości do cen sprzętu. Uważamy, że bezpieczeństwo jest najważniejsze. Podczas nauki bardzo ważne jest bezpieczeństwo w celu uniknięcia urazów i uszkodzeń ciała. Motocross jest dużo bardziej dynamicznym sportem niż Trial oraz występują znaczne prędkości, więc bezpieczeństwo wymaga znacznych środków na ochronę. Opcjonalnie można zakupić stabilizator karku cena od 1200zł do 3000zł.
No dobra. Sa motocykle trialowe 2T i 4T . Jaki wybrac i dlaczego dla poczatkujacego trialowca ??